Josie McCoy, born in Plymouth in 1969, is a Valencia-based artist known for her iconic female character portraits. A Central Saint Martin’s graduate, McCoy has exhibited globally, with solo shows in London, Milan, Santiago de Compostela, and Valencia, and has been featured in prestigious group exhibitions, including the BP Portrait Award at the National Portrait Gallery in London.
Josie McCoy, nacida en Plymouth en 1969, es una artista con sede en Valencia conocida por sus icónicos retratos de personajes femeninos. Graduada de Central Saint Martin's, McCoy ha expuesto a nivel mundial con muestras individuales en Londres, Milán, Santiago de Compostela y Valencia, y ha participado en prestigiosas exposiciones colectivas, incluido el Premio de Retrato BP en la National Portrait Gallery en Londres.
The idea of the female gaze is central to my painted portraits of iconic female characters from film and television. I’m mesmerised by the power these characters hold in the collective psyche. Each of my works begins with film still, which is projected onto canvas, then meticulously painted, creating a conversation between old master techniques, contemporary photography and projection. The making reflects the psychological projection of our desires onto the subject. Light is significant throughout the process, from source photo to colour palette. The final painting glows in imitation of the cinema screen.
The paintings I am exhibiting in Juxtaposing the Random are based on characters from the film and television series I watched during and since the pandemic. Each of them is simultaneously being watched and watching, on the threshold of strength and vulnerability, wisdom and innocence. Using the cinematic technique of the close-up, the composition zooms in showing us the raw emotion of the moment. The work explores the relationship between painting and cinema, trying to capture, as Barthes says in Mythologies, “that moment in cinema when capturing the human face still plunged audiences into the deepest ecstasy”. I wantthe viewer to lose themselves in the complexityand emotion of the human face.
La idea de la mirada femenina es fundamental en mis retratos pintados de personajes femeninos icónicos del cine y la televisión. Estoy fascinada por el poder que estos personajes tienen en el inconsciente colectivo.
Cada una de mis obras comienza con un fotograma de película, que se proyecta sobre el lienzo y luego se pinta meticulosamente, creando un diálogo entre las técnicas de los antiguos maestros, la fotografía contemporánea y la proyección. El proceso refleja la proyección psicológica de nuestros deseos sobre el sujeto. La luz es significativa en todo el proceso, desde la foto de origen hasta la paleta de colores. La pintura final resplandece imitando la pantalla de cine.
Las pinturas que exhibo en "Juxtaposing the Random" se basan en personajes de películas y series de televisión que he visto durante y después de la pandemia. Cada uno de ellos está siendo observado y observando simultáneamente, en el umbral entre la fortaleza y la vulnerabilidad, la sabiduría y la inocencia. Utilizando la técnica cinematográfica del primer plano, la composición se acerca, mostrándonos la emoción cruda del momento.
El trabajo explora la relación entre la pintura y el cine, tratando de capturar, como dice Barthes en "Mitológicas", "ese momento en el cine en el que capturar el rostro humano sumía a la audiencia en el éxtasis más profundo". Quiero que el espectador se pierda en la complejidad y la emoción del rostro humano.